YAZ TATİLİ GELDİ

TATİLE ÇIKARKEN

Çocuklarımızla yorucu fakat bir o kadar da verimli ve keyifli bir eğitim öğretim yılının sonuna gelmiş bulunmaktayız. Bir yıl boyunca yeni bilgi ve becerilerle donanmış, pek çok alanda gelişim göstermiş çocuklar ve onların bu sürecine eşlik eden aileler keyifli bir yaz tatilinin heyecanı içindeler. Ancak bilinmektedir ki, “keyifli bir tatil” anlayışı, öğrenciler ve anne-babalar için değişkenlik gösterebilir. Öğrenciler çoğu zaman; özgürce zaman geçirebilecekleri, geniş zaman dilimlerinde dilediklerince oyun oynayabilecekleri görev ve sorumluluklardan uzak bir tatil hayal ederler.

Hem psikolojik hem zihinsel gelişimleri açısından eğlenecekleri, rahatlayacakları bir yaz tatili elbette büyük önem taşır çocuklar için. Ancak bunun yanı sıra bu uzun süreç, edinilmiş bilgilerin unutulmasına da sebep olabilir. Bu açıdan bakıldığında tatil bir dinlenme ve keyif zamanı olmalı ancak tamamen boş geçirilecek bir zaman olarak düşünülmemelidir. Unutulmamalıdır ki iyi değerlendirilmiş bir yaz tatili, iyi bir eğitim-öğretim yılının da işareti olacaktır. Buradan hareketle uzun bir eğitim-öğretim sürecinden sonra tatile girecek olmanın mutluluğunu yaşayan öğrenciler için nasıl bir tatil programı olmalı?

Keyifli bir tatile adım atabilmek için öncelikle senenin olumlu biçimde kapatılması gerekir. Bu noktada çocukların yıl boyunca yaptıkları çalışmaların ve çabalarının karşılığını aldıkları karneleri onlar için büyük önem taşır. Bazı öğrenciler sabırsızlıkla karnelerini aileleri ile paylaşmayı beklerken bazı öğrenciler kaygı ile yaklaşabilirler. Tüm öğrencilerin bu süreci olumlu geçirerek keyifli bir tatile geçiş yapabilmeleri için şunlara dikkat edilebilir; 

  • Çocuğun karne notu ne olursa olsun, bunun ona olan sevgiyi etkilemeyeceği mesajı verilmelidir.
  • Çocukların karneleri kesinlikle bir diğer çocukla karşılaştırılmamalı sadece kendi içerisindeki gelişimi açısından ele alınmalıdır.
  • Karneye dair öncelikle olumlu geri bildirim verilmeli, çocuğun güçlü yönleri vurgulanmalı, geliştirilmesi gereken alanlar var ise bu çocuk ile birlikte değerlendirilmelidir.
  • Karne notlarının anne- babalık tutumlarına dair bir değerlendirme olmadığı unutulmamalıdır.
  • Karneyi yüksek maddi ödüllerle ödüllendirmek yerine mümkün olduğunca takdir etmek, olumlu geribildirimler vermek daha değerli olacaktır.

 

TATİLDE...

Verimli bir tatil planı için ilk adım, biten eğitim- öğretim yılını çocuklarla birlikte değerlendirmek olmalıdır. Bunun, onlara ayrılmış özel bir zaman diliminde samimi bir sohbet ortamında gerçekleşmesi faydalı olacaktır. Çocuklara sene içerisinde en keyif aldıkları durumlar, kendilerini nerelerde iyi ve başarılı hissettikleri, nerelerde zorlandıkları sorulabilir. Bu paylaşım sırasında ailelerin, çocukların öncelikli olarak olumlu yanlarına, başarılarına ve çabasına vurgu yapmaları önemlidir. Sonrasında yapıcı biçimde kendi gözlemlerini ve gelişime İhtiyaç duyan yanlarını da paylaşabilirler. Bu sohbeti gelecek yıl için, öğrencinin kendisine koyacağı küçük hedeflerle sonlandırmak anlamlıdır. Bir sonraki adımda çocuğun yaz tatili ile ilgili beklentileri sorulup, onun da istekleri göz önünde bulundurularak birlikte planlama yapmak faydalıdır. Bu noktada çocukların gelişim dönem özellikleri çerçevesinde, onlara sunulabilecek net bir takvimin onları daha güvende hissettireceği unutulmamalıdır. İlkokul dönemi çocukları, bir sonraki adımda ne yapacaklarını bilmeye ve rutine ihtiyaç duyarlar. Bu planlama içerisinde çocukların da istekleri doğrultusunda yaz okulu seçenekleri düşünülebilir. Çünkü yaz okulları planlı bir program içerisinde hem fiziksel aktiviteler ile çocukların enerjilerini gelişimlerine yönelik kullanmalarını hem sanatsal faaliyetler ile iç içe olmalarını hem de akranları ile bir arada olarak sosyal gelişimlerini sürdürmelerini sağlar.

Verimli bir tatil için…

Tatilde tıpkı yetişkinler gibi çocuklar da görev ve sorumluluklarından az da olsa uzaklaşmak, özgürleşmek, kuralları esnetmek isterler. Geçirdikleri uzun ve yoğun okul dönemi göz önünde bulundurulduğunda belirli sınırlarla bunu hak ettikleri söylenebilir. Örneğin yaz döneminde çocukların uyku saatini esnetmekte bir sakınca yoktur. Ancak tabii ki uyku saatleri belirlenirken çocukların yaş dönem özellikleri ve gelişimsel ihtiyaçları göz ardı edilmemelidir.

Çocukların yaz döneminde bir diğer arzusu da TV ve bilgisayarda fazlaca zaman geçirmek olacaktır. Tatil olsa da bu konuda sonsuz bir özgürlük tanımak onların pasif kalmasına sebep olarak üretkenliklerini olumsuz etkileyecektir. TV ve bilgisayar başında geçirilen uzun saatlerin zararları göz önünde bulundurularak onlara aktif ve üretken olacakları uğraşlar sunmak, onları çeşitli hobilere yönlendirmek hem geliştirici hem de rahatlatıcı olacaktır.

Tatil döneminde mutlaka yerine getirilmesi gereken en önemli ve geliştirici faaliyetlerden biri de kitap okumadır. Kitap okuma, okuma alışkanlığı ve hızını pekiştirmekle kalmaz, düşünme becerilerine de katkı sağlamış olur. Bu dönemde çocukları teşvik etmek amacıyla aile içerisinde kitap okuma saatleri planlanabilir, karşılıklı okunanların paylaşılması ile onları motive edebiliriz. Kitap okumak son derece faydalı bir faaliyettir ancak çocukların sene boyunca okul ortamında edindikleri akademik kazanımlar dikkate alındığında, öğrendikleri konuları tekrar etmeleri de gerekecektir. Bunun için çocuklarla birlikte bir program oluşturulabilir. Bu program yeni eğitim- öğretim yılına bilgilerin tazelenerek başlanması açısından anlamlı olacaktır. Oluşturulacak programın bir diğer önemli noktası da çocuklar için baskıya dönüşmemelidir. Unutulmamalıdır ki çocuklar tekrara ihtiyaç duysa da okul döneminde değil tatil dönemi içerisindeler ve her şeyden önce tatil coşkusunun ortaya çıkardığı olumlu duyguları yaşamaları gerekmektedir.

Tatilin belki de en önemli fırsatı, okul döneminde, okul saatleri, tamamlanması gereken ödevler, yemek saati, uyku saati derken aile olarak yapılabilecek eğlenceli aktiviteler konusunda yaşanan zaman kısıtlılığını ortadan kaldırmasıdır. Tatil dönemi, aile bireyleri arasındaki ilişkinin düzenlenmesi için önemli bir olanak sağlar. Tatilin doğal olarak oluşturduğu olumlu duygu durumu ile çocuklar daha rahat duygusal paylaşım içerisinde olacaklardır. Bol bol sohbet etmek, birlikte çocukların keyif aldığı oyunları oynamak, gün içerisinde yaşanan olumlu ya da olumsuz duyguları paylaşmak aile bireyleri arasındaki iletişimi güçlendirecektir.

Aile paylaşımları için; 

  • Çocuğunuzla birlikte evde yemek günleri düzenleyebilir birlikte mutfağa girerek yemek yapabilirsiniz. 
  • Aile fotoğraf albümü düzenleyebilirsiniz. Bunun için eski fotoğraflarınızdan faydalanabileceğiniz gibi evde ya da dışarıda birlikte çekeceğiniz fotoğraflarla da eğlenceli bir gün geçirebilirsiniz. 
  • Çocuğunuzla birlikte maket yapabilir, birlikte yeni yapılar inşa edebilirsiniz. 
  • Çocukları hem mutlu edecek hem de doğayla iç içe olmalarını sağlayacak kampçılık, doğa yürüyüşleri, bisiklete binme vb. aktiviteler düzenleyebilirsiniz. 
  • Doğadan toplayabileceğiniz kozalak, çiçek, yaprak gibi malzemelerle eğlenceli, çocuğunuzun hayal gücünü geliştirici tasarımlar yapabilirsiniz. 
  • Scrabble, tabu, twister gibi kutu oyunları oynayabilirsiniz. 
  • Birlikte hayvan barınaklarını gezerek hayvan sevgisini pekiştirebilirsiniz. 
  • Sergi, tiyatro, müze vb gibi geziler düzenlemek hem gelişimine katkı sağlayacak hem de birlikte keyifli bir paylaşım olacaktır. 
  • Çocukların üstleneceği küçük sorumlulukları tatil rutini haline getirebilirsiniz. Çiçekleri sulamak, çamaşırları katlamak, odasını toplamak vb. 
  • Diğer aile bireylerini ziyaret edebilirsiniz.

Ailece Keyifli Bir Tatil Geçirmeniz Dileğiyle İyi Tatiller...

REHBERLİK SERVİSİ